E’ disponibile online l’UN E-Government Survey 2008 (sottotitolo: From E-Government to Connected Governance), un tanto poderoso (246 pagine) quanto interessante documento che prova a fotografare lo stato delle esperienze di e-governance nel mondo.
Si tratta di un’autentica miniera di informazioni, bibliografie, statistiche, classifiche, casistica, analisi teoriche, tendenze, parabole fallimentari e indirizzi virtuosi che è ovviamente impossibile condensare nel misero spazio di un post. Ma, se avete tempo e interesse, vi invito caldamente a spulciarlo, che ne vale la pena.
Di seguito, solo alcune disordinate spigolature.
1.
Qualcuno spieghi ai nostri governanti che “empower” non significa né “impotenza” né “impoverire”.
the end-goal of all e-government and connected governance efforts must remain better public service delivery. Improvements in the quality of governance and the responsiveness and effectiveness of government should still serve to empower the citizen. In that sense, citizens must be given the chance to play a role in influencing these e-government solutions.
2.
Il rapporto stila una classifica mondiale generale di “E-Government Readiness”, un criterio multifattore che misura le iniziative di e-government sulla base del soddisfacimento dei bisogni dei cittadini.
In tale classifica generale, l’Italia si colloca al ventisettesimo posto. I paesi scandinavi – Svezia, Danimarca, Norvegia – sono un altro pianeta e si piazzano ai primi tre posti al mondo (si consideri che nel rapporto 2007 la classifica era guidata dagli Stati Uniti, adesso quarti).
3.
Spaventose schegge di digital divide.
? The total Internet bandwidth in Africa is equal to that of the Brazilian city of Sao Paulo;
? The total Internet bandwidth in all of Latin America is equal to that in Seoul, Republic of Korea;
? As a proportion of monthly income, Internet access in the United States is 250 times cheaper than in Nepal and 50 times cheaper than in Sri Lanka;
? In the United States, 54.3 per cent of citizens use the Internet, compared to a global average of 6.7 per cent. In the Indian subcontinent, the proportion is 0.4 per cent.
4.
La democrazia digitale non è il governo di plebi armate di mouse e porn-addicted, ma trasparenza e conoscenza.
In an increasingly digital and interconnected environment, a legislature predicated on openness brings tremendous potential for electronic democracy to raise the overall level of political literacy across the public at large. The impacts here in creating better informed voters, monitors and judges of government actions and choices matter greatly:
For the aim, in a democratic society, of the cultivation of judgement in governance should not be the empowering of a political elite, but the strengthening of the competence, maturity and self-governing capabilities of the citizenry (Elkin and Sotan 1999). Indeed, every democrat must hold that in the medium to long run, only the robustness of the judgement capabilities of citizens can guarantee that those of policymakers will be similarly stout.
Lette da quaggiù, dal disastro italico del totale distacco tra politica e cittadinanza, queste parole fanno quasi male.